Kiedy wezwać Pogotowie

Kiedy wezwać Pogotowie lub udać się do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego?
(zgodnie z wytycznymi Narodowego Funduszu Zdrowia)
Wezwanie Pogotowia Ratunkowego lub wizyta w SOR powinny mieć miejsce wyłącznie w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub stanach nagłych mogących prowadzić do istotnego uszczerbku zdrowia.
Sugerować je może obecność jednego z poniższych objawów:

  • Utrata przytomności
  • Zaburzenia świadomości
  • Drgawki
  • Nagły, ostry ból w klatce piersiowej
  • Zaburzenia rytmu serca
  • Nasilona duszność
  • Nagły ostry ból brzucha
  • Uporczywe wymioty, zwłaszcza z domieszką krwi
  • Masywny krwotok z dolnego odcinka przewodu pokarmowego
  • Masywny krwotok z dróg rodnych
  • Gwałtownie postępujący poród
  • Ostre i nasilone reakcje uczuleniowe (wysypka, duszność) będące efektem zażycia leku, ukąszenia, czy użądlenia przez jadowite zwierzęta
  • Zatrucia lekami, środkami chemicznymi czy gazami
  • Rozległe oparzenia
  • Udar cieplny
  • Wyziębienie organizmu
  • Porażenie prądem
  • Podtopienie lub utoniecie
  • Agresja spowodowana chorobą psychiczną
  • Dokonana próba samobójcza
  • Upadek z dużej wysokości
  • Rozległa rana, będąca efektem urazu
  • Urazy kończyny dolnej, uniemożliwiające samodzielne poruszanie się

W ramach działań Pogotowia i SOR nie można uzyskać:

  • Wizyty kontrolnej w związku z wcześniej rozpoczętym leczeniem
  • Recepty na stosowane stale leki w związku ze schorzeniem przeklekłym
  • Rutynowego zaświadczenia o stanie zdrowia
  • Skierowania do specjalisty
  • Badań dodatkowych i konsultacji specjalistycznych, zaleconych przez lekarza leczącego

Co robić w pozostałych przypadkach?
W pozostałych przypadkach należy zgłosić się do swojego lekarza rodzinnego/ lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. W dni powszednie od godziny 8-ej do 18-ej należy skontaktować się z placówką (poradnią, praktyką lub przychodnią), w której pracuje wybrany przez nas lekarz. W sytuacjach szczególnych, a zwłaszcza nowych zachorowań lub zaostrzeń dolegliwości w przebiegu schorzeń przewlekłych, które wystąpią w nocy, lub w dni wolne od pracy, można skorzystać ze świadczeń medycznej opieki nocnej i świątecznej, realizowanej w ramach podstawowej opieki zdrowotnej. W tym celu należy udać się lub zadzwonić do dyżurnego ambulatorium, którego adres i numer telefonu dostępne są u naszego lekarza, jak i na specjalnej tablicy informacyjnej, wywieszonej na zewnątrz placówki medycznej, w której on przyjmuje. W ramach opieki nocnej i świątecznej udzielane są lekarskie porady ambulatoryjne, a w sytuacjach tego wymagających także wizyty domowe.

Ze świadczeń opieki nocnej i świątecznej należy skorzystać wtedy, gdy:

  • nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia lub grożących istotnym uszczerbkiem zdrowia,
  • zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,
  • mamy istotne obawy, że oczekiwanie na otwarcie przychodni, może znacząco niekorzystnie wpłynąć na rozwój choroby i nasz stan zdrowia.

Uzasadnieniem dla skorzystania ze świadczeń opieki nocnej i świątecznej mogą też być następujące sytuacje:

  • zaostrzenie lub nasilenie dolegliwości znanej choroby przewlekłej (np. kolejny napad astmy oskrzelowej z umiarkowaną dusznością),
  • infekcja dróg oddechowych z wysoką gorączką (>39 st.), szczególnie u małych dzieci i ludzi w podeszłym wieku
  • bóle brzucha, nie ustępujące mimo stosowania leków rozkurczowych
  • nasilone bóle głowy, nie ustępujące mimo stosowania leków przeciwbólowych
  • nasilona biegunka lub wymioty, szczególnie u dzieci lub osób w podeszłym wieku
  • zatrzymanie wiatrów, stolca lub moczu
  • nagłe bóle krzyża, kręgosłupa, stawów, kończyn itp.
  • zaburzenia psychiczne, z wyjątkiem agresji lub dokonanej próby samobójczej

W ramach nocnej i świątecznej opieki lekarskiej nie można uzyskać:

  • wizyty kontrolnej w związku z wcześniej rozpoczętym leczeniem,
  • recepty na stosowane stale leki w związku ze schorzeniem przewlekłym
  • rutynowego zaświadczenia o stanie zdrowia,
  • skierowania do specjalisty

Wszystkie powyższe świadczenia dostępne są u naszego lekarza rodzinnego/ POZ od poniedziałku do piątku w godzinach od 8-ej do 18-ej.